Xelion of 3CX?
U komt er anno 2020 niet meer omheen; cloud telefonie. Software waarmee u zonder een fysieke telefooncentrale op kantoor toch kunt genieten van alle mogelijkheden (en meer) die traditionele centrales te bieden hebben. Xelion en 3CX zijn in Nederland zeer populaire cloud telefonie oplossingen. Maar welke moet u kiezen? Wij zetten in dit artikel de verschillen op een rij.
Telforce levert zowel Xelion als 3CX op maat, of u nou een eenmanszaak of enterprise bent. Vaak hebben klanten veel vragen over welke oplossing voor hen de beste keus is. Dit artikel kan u al goed op weg helpen maar u heeft wellicht nog meer vragen, neem daarom gerust contact op of vraag een demo aan.
Xelion
Xelion is een puur Nederlandse cloud telefonie oplossing. Het is een zeer uitgebreide cloud telefooncentrale die gebruikt kan worden in combinatie met een vast toestel, mobiele app of softphone op de computer.
De mobiele app werkt op Android en iPhone en kan gemakkelijk geinstalleerd worden, het enige wat u bij het installeren hoeft op te geven is uw eigen mobiele nummer en de app werkt al!
Maar Xelion kan ook aangesloten worden op en bureautoestel, cordless of Windows softphone.
Waar je bij veel cloud telefonie oplossingen moet bijbetalen voor extra’s is bij Xelion heel veel functionaliteit in begrepen. Wat Xelion bijzonder maakt is dat het systeem ook een soort ingebouwd CRM heeft waarmee je precies kunt zien welke collega met welke klant op welk moment gecommuniceerd heeft.
Xelion beschikt over een Marketplace, hier kunt u addons toevoegen die door derden ontwikkeld zijn. Denk aan CRM integratie, extra telefonie functies, koppeling met ticketsystemen en nog veel meer.
3CX
3CX is een wereldwijde speler met inmiddels stevige voeten aan de grond in Nederland. De oplossing onderscheid zich ten positieve vanwege de strak ogende webclient, een telefonie oplossing waarmee je vanuit de browser kunt bellen maar ook je scherm delen, een webcam vergadering kunt doen of kunt chatten met betzoekers op je website.
Het nadeel van 3CX is het licentiemodel, je betaald voor een pakket aan gelijktijdige kanalen en niet voor het aantal gebruikers.
3CX beschikt ook over een smartphone app voor Android en iPhone.
En ook 3CX beschikt over een compacte softphone voor Windows of Mac. Of u kunt natuurlijk een bureautoestel aansluiten.
Xelion plus- en minpunten
Xelion is een zeer uitgebreide telefooncentrale met meer functionaliteit dan 3CX en bovendien is het van Nederlandse makelijk dus is ondersteuning dicht bij huis. Het ontwerp van de softphone en app ziet er wat gedateerd uit maar dit zal voor veel gebruikers niet uitmaken. Prijstechnisch valt Xelion wat voordeliger uit omdat je betaalt per gebruiker en verder geen beperking hebt qua gelijktijdige gesprekken (wat bij 3CX wel het geval is.
Nederlands product
Veel addons en integraties
Uitbellen met meerdere identiteiten
Intelligente CRM gebaseerde routering van gesprekken
Betalen per gebruiker
Maandelijks opzegbaar
Geen webclient maar Java client voor softphone
€10 basisprijs per maand en €25 opstartkosten
€7,00 per gebruiker per maand en €10 eenmalig per gebruiker
€2,00 per extern telefoonnummer per maand
Optioneel onbeperkt bellen voor €10,00 per maand per gebruiker extra
3CX plus- en minpunten
3CX valt iets duurder uit dan Xelion en het licentiemodel gebaseerd op het aantal gelijktijdige kanalen (gesprekken) vereist een goede inschatting om voor het kiezen van het beste pakket. 3CX heeft wel een modernere look dan Xelion. Maar voog klanten die voornamelijk met een smartphone app of bureautoestel bellen maakt dit niet zoveel uit. Verder dien je te kiezen tussen de Standaard licentie en PRO licentie waarbij de Standaard diverse functies mist die bij Xelion standaard inbegrepen zijn. De meest gemiste functie daarbij is de wachtrij functie.
Onbeperkt aantal gebruikers/toestellen
Gebruikersvriendelijk
Makkelijk in te stellen/implementeren
Webclient voor in de browser
Live chat en video conferencing
Betalen per gelijktijdig aantal kanalen/gesprekken
Standaard licentie heeft minder functionaliteit (zoals geen wachtrij)
Jaarlijkse overeenkomst
€36,50 per maand voor 4 gelijktijdige kanalen (kleinste pakket)
€50 opstartkosten
€10,00 eenmalig per gebruiker
€2,00 per extern telefoonnummer per maand
Optioneel onbeperkt bellen voor €10,00 per maand per gebruiker extra